Ahad, 28 Ogos 2011

SaKiTnYe HatiKu!!

assalamualaikum....
hri nie ak nk story btape skit nye hti ak..trdpat beberapa prkara yg btol2 wt ak gram n berbulu...

1.MERCUN!!
-ak mengorder ngan kwn ak mrcun tp yg ak skit hti nie dy kta nk anto smalam tp tk anto pn..gram gile..ak mcj tk rti2 nk bls..mna tk nye ak mnyirap...nk ak kol,kim slam la..pkwe ak pn ak tk kol nie kn plak nk kol ko..klo tk nk jual,wt cre tk nk jual la...cm shial jerk prangai..ak yg kne nunggu...klo buluh tk bsah ak da wt meriam ak boom umah ko..haha...pdan muka...huhu..sedih tol...yg ag sorg kta da blikn tp tk anto2,klo nk temberang agk2 la..ak bkn adk2 ko......=__=

2.MAMAT SEWEL SEBELAH UMAH
-haish,ad mamat bru lorh....encem tp tk pose plak...lol...syg,muka macho tp.tk pose...haha..REJECTED2...tkpe2 bio kn saje..ak gram ngan dorg cuz asyik mengganggu ak dgn pncemaran bunyi sperti peeewwwwwiiitttt!!boooo sma dy..haha...dlu sorg da kne maki tp mnjdi blik..hei,plz la...ak tkkn nk lyn korg..tlong crmin muka korg yerk..ak nie bkn snang nk tackle tau...klo nk kne ngap ngan abg rugby ak,try la  mengusha ak..haha.;.bongok...bnci tol ak ngan dorg..da la tk pose..huh...cmne la nk jd ktua kluarga ek..

3.BEBELAN MAK
-hoho...mak ak bebel hri nie..dy soh ak kmas blik...ak wt don't know,last2..bnyi moto bot pn brmula...bla ak da fed up,ak msuk blik ak brkaroeke dlm blik n da puas mnyumbang kn suare ak pn kuo..dy bebel  lg  "blik tk rti kmas,cmne nk kwin" ahahaha.dgn slambe nye ak mnjwb  "tgk la dlu blik nye,bru tau anis nie ley kwin ke tdak.."mak ak pn tgk blik..omg,hahaha...dy diam trus...nk tau knp??sb blik ak da kmas..ble ak kmas????mse ak nyanyi2,ak kmas blik ak jgak..haha...sy mmg bgus..hoho...

nie jela yg ak ley tlis wt mse nie..haha...mau  lpak  lua...adios......^__^

Sabtu, 27 Ogos 2011


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Hari tu aku ada dapat e-mel yang menanyakan pada aku pasal pantang larang anak dara,tapi aku ni bukanlah orang tua ( otai ) untuk beri petua atau pantang larang ..Sebagai ganti aku akan memberikan sedikit petua mengenai bakal pengantin.Sebenarnya bakal pengantin banyak pantang larang yang harus dijaga demi mengelakkan perkara yang tak diingini berlaku pada mereka terutama di hari bahagia mereka.Di bawah ini sebahagian pantang larang yang aku dapat dari sumber yang dipercayai :


1. Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul utk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan utk mengawal nafsu. Ia juga utk menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yg timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.

2. Jgn tidur dirumah orang takut terkena ilmu. Ia juga utk menjaga nama baik keluarga.

3. Jgn bebas keluar ke mana-mana kerana takut disantau oleh mereka yg mempunyai niat tidak baik.

4. Jgn makan nasi dgn gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengelakkan perut buncit.

5. Elakkan makan ulam yg berbau busuk seperti petai dan jering.

7. Jgn bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengelak diri dari perkara sihir.

8. Jgn membuang air kecil dan air besar serentak di dlm air contohnya dlm sungai, kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks.

9. Elakkan minum air bergas kerana ia mempunyai gula dan gas yg tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis.

10. Kurangkan makan makanan yg manis kerana jika terkena kencing manis, lelaki tersebut menghadapi masalah berat tika bersama.

11. Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.

12. Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah adat)

13. Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yg ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus utk organ seks kerana darah tidak mengalir.

14. Elakkan terlalu banyak makan makanan laut kerana ia mengandungi banyak toksid.

15. Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga.

16. Amalkan makan telur ayam kampung seminggu 2 kali yg dicampur madu dan lada hitam yg ditumbuk utk menambah tenaga.

17. Bagi mereka yg banyak angin, minum air halia utk membuang angin.

18. Belajar ilmu rumahtangga drpd org yg berpengalaman dan sudah berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan damai.

19. Jgn memuaskan nafsu dengan cara sendiri.

20. Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan sehari.

21. Elakkan minum minuman keras dan merokok.

22. Elakkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak berseri pada hari perkahwinan.

23. Elakkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok utk alat kelamin.

24. Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.

25. Banyakkan baca surah-surah bagi mengelakkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.

26. Jgn makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak stabil.

27. Jgn terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).

28. Jgn berembun atau keluar malam bagi mengelakkan unsur jahat.

29. Jgn bercelak atau berlangir serta memotong rambut seminggu sebelum ijabkabul.

30. Jika telah nikah gantung tidak boleh bersama.

31. Selepas nikah mesti ada peneman tidur sebelum bersama. Ia bertujuan utk menghangatkan lagi kemesraan.

32. Bilik lelaki atau wanita jgn dikosongkan. Mesti ada orang atau ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengelak dr dikhianati org.

33. Jgn buat kerja yg berat. Bila pengantin membuat kerja berat, dia akan berasa penat dan mudah terjadi nya gangguan emosi.

34. Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.

35. Elakkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak segar.

36. Jgn cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.

37. Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh pengantin kerana tidak manis.

38. Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui oleh org lain bagi mengelakkan hujan turun ketika majlis berlangsung.

39. Dilarang memandang cermin ketika disolek oleh juruandam kerana dikhuatiri hilang seri.

40. Kedua pengantin dilarang bercakap ketika bersanding kerana kurang manis dipandang tetamu.

41. Jgn makan kepala ayam nanti mengantuk masa bersanding.

42. Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki.

43. Jgn makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit.

44. Elakkan keluar rumah tanpa tujuan kerana angan-angan yg tinggi menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada diluar.



Mungkin ada antara pantang larang di atas yang korang fikir tak munasabah..Tapi tak salah kan jika kita mengikut kata-kata orang-orang tua demi kebaikan kita dan pasangan kita kerana orang Otai lebih banyak pengalaman hidup dan tahu baik buruk sesuatu keadaan..:)

Jumaat, 26 Ogos 2011

Sifat Seorang Melalui Cara Dia Merokok

 
1. Bila tengah-tengah orang ramai lagi lagi pompuan, dia mula nyala rokok.
Diorang ni jenis tak berapa ada keyakinan diri. Biasa la kononnya ingat bila hisap rokok nampak bergaya dan macho habis dan mampu mengalihkan perhatian awek ke arah mereka. Lagi satu, rokok di sini mungkin sebagai alat untuk mengaburi kekurangan yang wujud pada diri.

Mereka beranggapan bahawa orang di sekeliling akan lebih tertumpu kepada gaya mereka menyedut dan menghembus asap rokok daripada memandang gaya mereka berjalan yang seakan-akan membuat hantaran bola ke hadapan. Ada juga kemungkinan semasa berjalan penampilan diri dirasakan tak kena terutamanya pada bahagian tangan. Tangan tak tahu nak letak dalam kocek ke, menggengam erat ke, berpeluk tubuh dan sebagainya. Jadi apabila rokok berada di jari, segala-galanya terjawab.

2.   Kita pau rokok dia semalam. Hari ni dia pau rokok kita pula. Padahal dia ada sangat rokok dalam kocek.

Sifat dendam tu jelas menebal di jiwa. Jenis ni selalunya berkira tambah-tambah lagi time dia nak pau kita balik lepas tu kita tak kasi. Hah lepas tu mulalah mengungkit. Elok pau je rokok banyak-banyak kat orang macam ni. Apa sangat la setakat rokok tu. Diorang ni taktikal juga. Diorang ingat taktik pau balik padahal ada rokok sendiri tu tak dapat dikesan
Lepak kat kedai makan keluar rokok sebatang lepas tu simpan balik rokok dalam kocek seluar. Lepas tu nak hisap lagi, keluar lagi dan simpan semula dalam kocek.
Yang ni pula jenis sistematik dan boleh dikatakan hek eleh kedekut sangat macam la orang lain takde rokok. Ada besar kemungkinan 20 batang rokok di dalam kotak adalah cukup-cukup bagi mereka untuk satu jangkamasa. Pengaliran rokok kepada orang lain akan menyebabkan bajet lari dan terpaksa membeli rokok lain. Mungkin juga kerana faktor kewangan sebab kadang-kadang fenomena ini berlaku hanya sekali-sekala dan apabila kewangan kukuh kita boleh nampak rokok mereka di atas meja.
Lepak kedai makan, rokok stail rilek saja letak atas table.
Tak kira rokok kecil atau rokok besar, diorang tetap letak atas meja. Biasanya mesti ada makhluk makhluk yang jenis ambil sambil berbual buat tak faham. Tapi biasanya owner-nya pun rilek saja dan tak menghalang. Tapi bila kelakuan tu dah berulang-ulang, muka owner akan jadi lari tune sikit walaupun tersengih. Orang jenis macam ni memang bagus. Tak berkira. Tapi kena berhati-hati sikit. Orang suka ambil kesempatan. Kalau buka bisnes mesti ramai berhutang. Lagi-lagi member member sendiri. Tapi kadang-kadang tu ada pula jenis saja letak rokok atas meja kononnya nak bagi satu dunia tahu dia hisap rokok jenama apa.
3.    Hisap rokok, lepas tu bas sampai (bas aircond), padam api rokok dan simpan baki rokok dalam kocek @ hisap rokok, nasi goreng sampai, padam api rokok dan simpan. Lepas makan sambung balik.
Yang ni jenis berjimat-cermat . Tengok keadaan juga. Kalau time rokok banyak pun dia buat macam ni maknanya memang golongan yang betul-betul berjimat cermat dan tak suka membazir. Kalau time rokok kecil saja dia buat, maknanya memang duit dah nak kering la tu. Orang jenis macam ni bagus. Tak ego. Tak sombong. Tak kisah orang nak cakap apa. Semangat jatidiri pun kental dan mempunyai prinsip hidup. Walau bagaimana pun diorang ni jarang ada awek.
4.    Hisap rokok sikit, boring, buang @ hisap rokok, nasi goreng atau bas sampai, terus buang padahal baru nyala.
Diorang ni jenis sombong dan egois. Kadang-kadang tu jenis tak sedar diri dan suka membazir. Diorang ni malu nak tunjukkan status diri yang sebenar. Hipokrit. Duit tak ada buat-buat macam ada duit. Bila duit banyak, boros. Berlagak macam kaya. Jaga-jaga kalau diorang nak pinjam duit.
5. Hisap Selagi Ada
Jenis macam ni memang cool dan mementingkan kesempurnaan. Selagi ada rokok diorang hisap. Golongan ni tak berkira sangat pasal duit. Janji mereka dapat kepuasan daripada apa yang dilakukan. Orang macam ni memang sebati dengan asap rokok dan bau rokok. Mereka juga tergolong dalam kumpulan tak berkira sangat bab bab kena pau rokok. Bagi perokok, ada baiknya berdamping dengan golongan macam ni. Tapi bagi awek-awek yang mempunyai teman lelaki ber-trend begini, cuba cuba la nasihat sikit supaya risiko untuk menjadi janda menurun.
5.    Hisap rokok time berborak dalam kumpulan kecil di table kedai makan tapi hembus asap ke tepi.
Hah yang ni pula jenis penyayang. Seorang yang caring.Diorang ni jenis tak suka menyusahkan orang lain dan mungkin jenis pemalu atau penakut. Tapi diorang ni memang jenis orang baik-baik. Tahu asap rokok ni boleh membahayakan orang sekeliling dan sanggup berkorban mengherotkan mulut demi kesihatan orang lain di persekitaran. Bagi mereka biarlah sendiri buat, sendiri tanggung dan jangan ada yang terkorban kerana perbuatan sendiri.

6.    Hisap rokok jenis hembus merata

Ini jenis berlagak dan besar kepala. Asyik dia saja yang betul. Suka jadi ketua. Suka arah-arah orang. Ni kalau naik motor dengan orang macam ni bahaya. Tak ada nak ingat ingat orang tersayang. Tahu nak laju saja. Tapi yang orait sikit, diorang ni mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Rasa hormat kat orang tak ada. Pentingkan diri sendiri dan tak ada nak fikir depan dia ada mat-mat yang tak hisap rokok ke, mat-mat SXE ke, atau perempuan mengandung. Elok sound je…
7.    Hisap rokok mulanya bukan main eksyen.
Lepas tu tiba-tiba saja tangan letak kat bawah dan cover rokok. kalau dalam gelap, cover bara rokok.
Yang ni jenis penakut atau dengan kata lainnya, tak dapat lesen besar lagi dari mak bapa. Jadi haruslah golongan ini disayangi oleh mak bapa diorang. Cuma diorang saja yang tak sedar diri dan mengada-ngada cakap mak bapa mengongkong. Ada kemungkinan juga takut awek atau wanita yang dah lama dia marking (ala-ala ustazah) nampak seterusnya menyebabkan reputasi jatuh atau kekecewaaan. Ini juga membawa kepada sikap hipokrit, tak jujur dan tak yakin dengan imej kendiri.
8.    Rokok jenis beli batang lepas tu keluar rokok dari kocek dah kempis kempis bengkok sambil lurut lurut rokok perlahan-lahan kasi straight.
Yang ni aku dah jarang jumpa. Masa sekolah sekolah selalu la nampak. Mungkin ramai orang sekeliling aku dah meningkat taraf hidup. Diorang ni mungkin juga dalam golongan tak dapat lesen mak bapak. Ye la kalau beli yang kotak kang, mak dia jumpa dalam poket seluar puas pula nak menjawab. Rokok member la, rokok drebar bas tertinggal dalam kocek la. Diorang ni bagus dan boleh diharap. Kalau kita kasi rokok, akan datang kita akan mendapat habuan dari diorang ni atas sikap bersyukur dan menghargai pemberian orang lain.
9.   Hisap rokok makan cokelat angin.
Taktikal. Atau mungkin takut kegiatannya dapat dikesan pihak bertanggungjawab. Atau mungkin mahu mem-balance-kan mulut supaya dalam keadaan selesa dan seterusnya membuka selera untuk hisap lagi sebatang dan sebatang.

CiNtA dAlAm IsLaM



Islam adalah agama yang syumul. Sebuah agama yang lengkap. Islam tidak mungkin menyekat fitrah manusia yang sememangnya ingin menyayangi dan ingin disayangi. Untuk apa Allah menciptakan manusia berfitrah seperti sedia ada jika manusia akan diperintahkan untuk membunuh fitrahnya itu? Ajaran Islam telah diturunkan oleh Allah untuk memasang bingkai agar kemahuan manusia itu dapat disalurkan dengan cara yang terbaik. Selain itu, Islam menutup rapat jalan kemaksiatan dan membuka seluas-luasnya jalan menuju ketaatan serta memberi dorongan kuat ke arah perlaksanaanya. Rasulullah s.a.w. pernah mengecam salah seorang sahabat yang bertekad untuk tidak bernikah. Ini merupakan salah satu bukti bahawa Islam mengakui fitrah manusia yang ingin mengasihi dan dikasihi atau mencintai dan dicintai.

Percintaan dalam Islam hanyalah selepas termetrainya sebuah ikatan pernikahan antara dua insan, iaitu setelah bergelar suami isteri. Islam telah menggariskan panduan dalam menuju ke arah gerbang perkahwinan ini. Ustaz Hassan Din telah memberikan pendapatnya mengenai hal ini dalam Al-Kulliyah di TV3 pada 28 Julai 2006, iaitu pada hari Jumaat. Tajuk perbincangan Al-Kulliyah ketika itu agak menarik ; iaitu “Jodoh”.
Masyarakat Sudah Lari

Apabila diminta memberikan pendapat beliau, beliau telah mengatakan bahawa cara masyarakat sekarang mengendalikan perihal jodoh telah lari daripada syariat yang sepatutnya.

“Sebenarnya dalam Islam, apabila seseorang lelaki itu telah berkenan dengan seorang wanita dan ingin menjadikan teman hidupnya, sepatutnya lelaki itu berjumpa dengan wali si perempuan tadi untuk menyatakan niatnya untuk masuk meminang. Tetapi masyarakat sekarang silap. Mereka terus berjumpa dengan empunya diri dan terus menyatakan hasrat hatinya. Kemudian mereka bercinta, berjanji, bersumpah setia dan segala-galanya. Sedangkan ibubapa mereka langsung tidak tahu akan hubungan mereka itu. Setelah sekian lama bercinta, apabila ingin melangsungkan perkahwinan, mak dan ayah tidak bersetuju dengan mengeluarkan pelbagai alasan,” terang beliau.

Konsep Meminang
Beliau juga menerangkan konsep peminangan ini. Kata beliau, “Ibu bapa mungkin sudah ada pilihan mereka sendiri. Oleh itu, dengan menyatakan niat kepada ibubapa, mereka akan berjumpa sendiri dengan wali perempuan tadi untuk mengenali keluarga dan calon menantu mereka dengan lebih jelas. Setelah kedua-dua pihak bersetuju, barulah dijalankan upacara peminangan, iaitu kedua-dua insan tadi telah menjadi tunang. Apabila sudah menjadi tunangan orang, adalah HARAM perempaun itu dipinang oleh lelaki lain, seperti yang telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis baginda. Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan perempuan tadi akan saling mengenali antara satu-sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan,” jelas beliau lagi.
“Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan perempuan tadi akan saling mengenali antara satu-sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan.”
Namun begitu, Ustaz Hassan Din menegaskan bahawa bertunang bukan merupakan lesen yang membenarkan kedua-dua pasangan bermesra-mesra seperti suami isteri. Bertunang hanyalah untuk saling mengenali antara satu sama lain dan bukannya untuk bercinta. Pasangan yang telah bertunang tetap tidak boleh keluar berdua-duaan tanpa ditemani oleh ahli keluarga. Selagi belum bernikah, mereka tetap dua insan yang bukan mahram dan masih perlu manjaga batasan-batasan Islam seperti yang telah dibincangkan sebelum ini. Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak.

Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak.

Perigi Cari Timba
Ada pula yang berkata, “Cara ini untuk lelaki bolehlah. Untuk perempuan, tak sesuai. Nanti orang kata, ‘macam perigi mencari timba’, ‘wanita tidak bermaruah’ dan macam-macam lagi.” Sabar dahulu saudari.

Sebenarnya ini merupakan pemikiran songsang yang telah diterapkan dalam masyarakat Melayu kita. Sebetulnya kita berbalik kepada Islam itu sendiri. Bagaimanakah Islam mengajar wanita yang berkeinginan bernikah untuk menyuarakan keinginanya? Mari kita kaji sirah.

Bukankah perkahwinan teragung antara junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w. dan Siti Khadijah r.a. dimulakan dengan Siti Khadijah menzahirkan keinginannya? Ketika mengetahui sifat-sifat mulia yang dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w., beliau merasakan yang dia tidak akan menjumpai sesiapa yang lebih layak untuk dijadikan suaminya melainkan Baginda. Oleh itu Siti Khadijah menyuarakan keinginannya kepada pakciknya, Abbas, agar merisik Muhammad s.a.w. Sesudah pihak Baginda bersetuju, barulah keluarga Nabi menghantar rombongan meminang. Begitulah yang diajarkan dalam sirah??

Jadi, tiada salahnya wanita yang memulakan dahulu. Bukankan itu lebih mulia, menyuarakan keinginan dan kebersediaan untuk mengikuti sunnah baginda Rasulullah s.a.w.? Cuma biarlah caranya sesuai dengan cara masyarakat kita. Jika seorang wanita itu telah mempunyai calon suami yang baik dan soleh, suarakan-lah kepada ibu bapa supaya mereka dapat menghubungi pihak keluarga lelaki tersebut. Biar orang tua yang menguruskan, kita cuma mencadangkan. Kalau kedua-dua pihak setuju, alhamdulillah. Maka pihak lelaki boleh masuk meminang.
Indahnya Cara Islam

Lihat, betapa indahnya Islam mengaturkan perjalanan hidup penganutnya. Cukup teratur dan sitematik. Cara ini dapat mengelakkan daripada berlakunya maksiat dan perkara-perkara lain yang tidak diingini. Dalam masa yang sama, ia menuju kepada pembentukan keluarga bahagia yang diidamkan oleh semua manusia kerana itulah fitrah insani. Insya-Allah jika segalanya dilakukan dengan niat ikhlas kerana Allah dan bukan atas dasar nafsu dan keduniaan semata-mata, Allah akan mempermudah urusan itu.
Untuk mereka yang masih menimba ilmu, tidak perlulah bersusah-susah mencari jodoh sekarang. Jodoh di tangan Allah, pasti bertemu jua dengan taqdirnya. Sekarang kita mempunyai matlamat yang lebih penting iaitu mendapatkan kecemerlangan dalam pelajaran dan menunaikan tanggungjawab kita sebagai muslim. Banyak lagi tanggungjawab yang perlu kita pikul dan bercinta bukanlah sesuatu yang perlu buat masa sekarang. Berusahalah menjadi muslim dan muslimah sejati serta mengamalkan Islam dalam kehidupan kita.

Akan tetapi, bagi mereka yang merasakan diri sudah mampu untuk memikul tanggungjawab berumah tangga, mampu memberi nafkah zahir dan batin, maka bernikahlah. Tiada salahnya bernikah ketika belajar. Itu adalah lebih mulia daripada mereka yang ber’couple’, dan memuaskan nafsu mengikut telunjuk syaitan. Ikutilah cara-cara menuju pernikahan yang telah diterangkan di atas. Sekali lagi ditegaskan, bercinta sebelum berkahwin dan ber’couple’ adalah menghampiri zina dan hukumnya adalah HARAM.

Khamis, 25 Ogos 2011

TERIMALAH SEADANYA




Seorang isteri mengadu begini kepada saya,” Suami saya bukanlah seperti yg saya gambarkan sewaktu belum berkahwin. Dia amat berbeza daripada penampilannya dahulu. Sekarang dia bukan sahaja gagal membahagiakan saya malah sering menjadikan saya kesal mempersuamikannya. Ingin sekali saya meninggalkannya, tapi tak berupaya kerana memikirkan anak2 dan masa depan saya sendiri, walaupun ada lelaki yang sedia mengambil saya di luar sana. Saya seperti terperangkap oleh kedunguan masa lalu. Kekal bersamanya bererti saya selamanyalah tidak akan berasa bahagia. 

Apa yang boleh saya lakukan sekarang?

Lalu saya bertanya, Skrg puan nak yang mana? Kekal bersamanya atau mengikut lelaki lain? Maksud saya mana yang lebih berat? Kalau awak tanyakan yang mana lebih berat, tentulah bersamanya lebih berat. Kalau begitu, mengapa tidak pejamkan mata, bayangkan yang indah2, anggaplah dia satu2nya lelaki yang ada di dunia ini dan binalah kebahagiaan bersama. Isteri itu seperti terkejut dgn saranan saya.
Barangkali dia mengharapkan satu cadangan yang lebih memihak kepada gelojak hatinya untuk memilih lelaki lain, berdasarkan kebahagiaan yang sudah gagal dikecapinya sekarang.

Lalu saya perjelaskan, Kalaulah kebahagiaan yang menjadi persoalan, belum tentu pilihan seterusnya akan menjaminkan kebahagiaan. Barangkali bersama lelaki kedua masalah lebih menimpa. Kalau nanti perkahwinan kedua itu juga gagal memberikan kebahagiaan, apakah anda akan berkahwin buat kali ketiga? Jika tak bahagia juga, anda akan berkahwin pula buat kali keempat? Kemudian kelima, keenam ? Sampai bila?

Hidup bukankah untuk dinikmati? Usia bukanlah lama untuk dipersiakan dengan hal-hal yang tidak sepatutnya. Siapapun dia, dia adalah lelaki yang bergelar `SUAMI’. Kebahagiaan adalah satu istilah yang telah terbentuk. Tinggal bagaimana kita mendefinasikan kebahagiaan itu sahaja yang menyebabkan sesetengah drpd kita gagal berasa bahagia.

Alangkah ruginya kalau hidup yang singkat ini kita gagal mendapat bahagia. Semata2 kerana menyangka kebahagiaan itu akan dinikmati jika bersama orang sekian-sekian. Semata-mata kerana menyangka Si Dia boleh memberi bahagia yang diimpi-impikan. Kalau meleset bagaimana? Kalau kebahagiaan yang diidam-idamkan itu tidak diperoleh sdgkan kebahagiaan yang sedia ada ini telah ditinggalkan, bagaimana?

Setelah anda diijabkabulkan, satu perjanjian telah dibentuk. Anda telah merelakan diri anda bergelar ISTERI dan rela memanggil org berkenaan yang tiada langsung pertalian dengan anda sebelumnya sebagai suami. Anda merelakan segalanya kepada dia dan demikian dia terhadap anda. Setelah diikat dengan tali perkahwinan, mengapa tidak pejamkan mata dan anggaplah dia pasangan yang terbaik. Dia mmg dijadikan buat anda. Dia adalah segala-galanya. Bentuklah kebahagiaan bersamanya.

JANGAN mimpi-mimpikan lagi org lain selain dia. JANGAN angan-angankan perkara yang bukan-bukan. INGAT!!!!.. Anda dijadikan dari tulang rusuk dia.. Relakan diri anda untuk bertolak ansur dlm beberapa hal untuk mencari kesukaan dan kebencian bersama. Relakan membina bahagia dan dialah alatnya.

Masalah yang sering menimpa pasangan muda ialah masing2 gagal memantau imaginasi untuk membentuk bahagia pada awal perkahwinan. Setelah segalanya dilalui dan masalah menapak di sana sini, barulah sedar sesuatu sepatutnya dilakukan lebih awal dahulu. Tetapi nyata sudah terlambat, imaginasi bersama mekanisme-mekanisme nya telah dipersia-siakan. Bahagia kelihatan tetapi sudah tidak terjangkau dek tangan. Kesudahannya, bahagia disangka berada di luar dan mahu diburu walhal sebenarnya bahagia sudah berada di tangan, hanya gagal mengenal dan menikmatinya sahaja.

Selagi mana SUAMI anda itu masih menjalankan tanggungjawabnya, maksud saya dia masih ingat rumah, ingat anak-anak dan ingat untuk mencari rezeki, dia masih seorang lelaki yang boleh diharapkan. Apatahlagi jika dia seorang yang tidak meninggalkan ibadah-ibadah fardu, kekurangan-kekurang an yang ada pada dirinya hanyalah sekadar kekurangan untuk membenarkan kata-kata “NO MAN IS PERFECT”.

ApA MaKnA kAwAn????

anim & eira
ap erti kwn pd ak??kawan ialah seseorg yg bleh brsme kite walaupn sush dan snang tp..kt ats nie pic bff ak..kononnye la sblum ak rse trpinggir..dorg dlu prnah brgduh..lpas tu ak jd tmpat mngadu dua2..but now,ble da bek,ak mcm tk wujud..dlu brtga skrg brdua..hum..ak mmg trase sgt2..dorg p amk tndatgan tok borg koko tkde pn ajk ak..pg brdua lpas tu ble ak tnye ngan tkde prasaan dorg kta da pg amk da...sdeh cgt2 ak rse..ak tk ske ad kwn tp ak nk shbat...shbat yg sjati...ap lg yg ak nk buat,ak sdeh cgt2..=(


pu3,aku,huda,dedark,suzie,erra dan amal...

huda,dedark dan erra mngalami mslh yg sme sperti ak...kmi mmg d pinggirkn oleh bes fren memasing,akhirnya,ak,dedark,suzie dan huda pkat untk brempat shje tk kra ke mne ak,huda,dedark n suzie nk pg,mesti ad d antara kteorg jd pngikut..kteorg tk nk terabai,kteorg tk nk mngabai,kteorg tk nk mkn hti ag..ckup ap yg kteorg kne..yg ngis ad,yg ngamuk pn ad...tp kteorg hnya pendam n tk prnah cte kt org len..we share our prob,together..only four of us...

aku dan atiq
haa,nie la BFF boy ak yg pling ak syg...he's my xbf too...tp syg,sjak khadiran teha tu,dy pn da jrang brbual ngan ak..sdeh cgt2..np ek ak rse sdeh???sb ak syg gler at mamat nie,dy antara BFF ak yg pling baik n slalu ad ble ak prlu kn..but now,dy da ad BFF bru dy da lpe ak..sb ak btl2 skit hti ak da tk brtgur lngsung ngan dy...biarlah ak rndu kn dy drpd ak tgur dy..sb ak yg akn skit hti akhirnya.............=((

CoReTaN tErAkHiR


Tiada ku sangka,
Kau benar2 kali ini,
meninggalkan aku terumbang ambing,
menahan kekecewaan,
aku merindui mu sekian lama,
rupanya kau telah berubah hati...
Tidakkah kau rasa bersalah?
Setelah aku kau tinggalkan,
Dengan mudah kau cari pengganti,
Sedangkan aku masih di sini,
Setia menanti dirimu,
Insan yang ku gelar KEKASIH..
Lumrah kehidupan,
Aku tetap menyintai dirimu,
Hanya kau tidak pernah merasakan,
Kesucian cinta dan kasih sayang aku ini,
Aku hanya insan yang lemah,
Aku hanya mampu berdoa agar kau menemui kebahagiaan,
Walaupun aku mengharap sebaliknya..
Secebis coretan hati yang terluka ini,
Tidak mungkin kau tahu,
Kerana kau,
Telah punya insan yang lebih baik..
Aku hanya mampu ucapkan,
TERIMA KASIH UNTUK SEGALANYA....

‎~* WAHAI PEREMPUAN.. *~
Jika benar kau kasih & cintakan lelaki itu :
•.♥• Setialah kepadanya
•.♥• Hormati kepadanya
•.♥• Mencintainya sepenuh hati
•.♥• Berlaku jujur kepadanya
•.♥• Sentiasa disisinya
•.♥• Hargailah dia
•.♥• Jagalah maruahnya
•.♥• Bersabar dengannya
•.♥• Terimalah & cintailah kekurangannya
•.♥• Jadi seorang ibu yang mithali kepada anak2nya..


‎~* WAHAI LELAKI.. *~

Jika benar kau kasih & cintakan wanita itu :
•.♥• Bawalah dia ke jalan Allah
•.♥• Nasihatilah dia
......•.♥• Perbetulkan kesilapannya
•.♥• Jagalah dia dgn baik
•.♥• Kasihanilah dia
•.♥• Lindungilah dia
•.♥• Berilah kasih syg padanya
•.♥• Hargailah dia
•.♥• Ucapkan terima kasih atas kelebihannya
•.♥• Bersabar dengannya
•.♥• Terimalah & cintailah kekurangannya
•.♥• Jadi IMAM terbaik & redhalah padanya.

Rabu, 24 Ogos 2011

! l!kE !t....


Anda mungkin mempelajari sesuatu jika membacanya!!!

PERTAMA.
Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.

KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.

KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu

KEEMPAT.Apabila kamu berkata, " Aku Cinta Padamu", maka tunaikanlah.

KELIMA.
Pabila mengatakan, "Maaf", tenunglah matanya.

KEENAM.
Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.

KETUJUH.Percayailah cinta pandang pertama.

KELAPAN.
Usah tertawakan impian orang lain. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.

KESEMBILAN.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.

KESEPULUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.


KESEBELAS.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.

KEDUABELAS.Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.

KETIGABELAS.
Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,"Kenapa anda ingin tahu?"

KEEMPATBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.

KELIMABELAS.
Ucaplah "Semoga anda diberkati" apabila mendengar seseorang bersin.

KEENAMBELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.

KETUJUHBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
* Rasa hormat pada diri sendiri;
* Rasa hormat kepada orang lain;
* Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda

KELAPANBELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.

KESEMBILANBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.

KEDUAPULUH.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar.

KEDUAPULUH SATU
Ada ketikanya anda perlu bersendirian

KiSah AkU dAn PlAyBoY



                                                                WAN MUARCITY
                                                                        (Playboy)

Masa:04.35p.m
Tarikh:27/02/11

Ak in a good mood to tell a real story..my love story..jgn ad yg rse sdeh atau geram yep..nma2 dlm story ak nie adalah benar2 belaka...hayatilah...

Tit..tit..tit..tit..hp ak brbnyi..ooo...mamat nie  rupenye..nama dy farizuan atau lbih snang d pggil wan..sb nme dy pnjg sgt..ak knl ngan dy melalui stu laman web social yg d pggil Mymlife...ak snang dpt mngenalinye ketika ak perlukn sorg tman..ak byk cter tntg mslh ak ngan xbf ak kt dy...sehingga la satu hri tu,ak mmbuat keputusan untuk btemu dgn dy...tkot jgak...d ctu la ak mngenali madu ak yg brwrna maroon..JMB2152..jgn tnye knp ye...

Tarikh:18/06/10
Masa:02.35p.m

Ak  menetapkn tmpat perjumpaan..WETEX..yeah..tmpat remaja2 sperti ak mlepas kn tnsion...ak menunggu dan menunggu sehingga la ak bertentang mata dgn dy..emmm,kurus nye dy...huhu..ak jln2 ngan dy ibarat mmbuat tawaf dlm wetex tu..lenguh kaki ak..akhirnye,tbe dkt bus10..mse dlm bas,kwn ak,yg lbih d knali ira@kari(BFF) ‘ko ngan dy nie cm kpel r’ tu yg dy bisik kn kt ak...haha..lwak tol minah nie..tkd mkne nye ak ngan dy..tp tepat jam 5.30p.m,ak dan dy mngambil kptusan tok mmbwa prhbungan ini lbeh serius...COUPLE...tu la gelaran hbungan kteorg..akhirnye..setelah sebulan mnyolokn dri..ak brtemu ngan RAJADRAMA99 ak..nk tau npe ak pggil dy RAJADRAMA99???tu nme po5 mlife dy yg mmbawa seribu mkne dan seribu kepahitan dlm dri ak...

Tarikh:28/06/10
Masa:08.30p.m

Smasa ak nga sbuk upload gmbo hubby tsyg kt fcebook ak,ad sorg kwn ak tetbe chat ngan ak melalui fcebook adk dy,iaitu ain..dy tnya ak..:

Ain:tu pkwe bru ko ke??
Ak:a’ah..ko knl ke??
Ain:knl sgt..dy pkai Ex5 wrne maroon n nmbe plat JMB2152 kn??
Ak:a’ah..mne ko knl??
Ain:ak knl r..dy kn pkwe AYUNI..

Ak tdiam seketika, air mata mngalir tnpa ak sdari..Ya Allah,,btl ke sume nie??org yg ak anggap ikhlas brsme ak rupenye,penipu!!!ak mngis...ak kcewa sgt2..ak terkilan..npe,wan??!!np ko kpel ngan ak sdang kn ko ad gf??KENAPA!!ak trus mcj dy n soh dy kol ak..

Ak:(tnpa slm ak trus ckp)sape ayuni!??
Wan:........
Ak:ak tnye ayuni spe??
Wan:mne org tau..
ak:da la kte PUTUS!!!

Toot..toot..toot...ak mti kn pggilan..sbak rsenye hti nie...ak trtipu dgn cnta Kristal dy..smasa ak msh sbuk mnangis,tii..tit..tit..titt...mcj..drpd wan:

Salam..anis wan mtk maaf kt anis sb tpu anis..wan mmg ad org len slain anis..tp wan sygkn anis gak dlm mse yg sme..anis,wan tk nk pas nie anis anggap wan msuh anis..wan sdar ksilapan wan kt anis..lpas nie wan da tk le jaga anis lg..jgn lpe mkn ubt..wan doakn ksihatan anis..smoga anis cpat smbuh..anis mngkin nie mcj terakhir dri wan kt anis..anggap la ap yg wan bri tk sbrapa tu sbgai knangan kte..mungkin lpas nie anis akn bnci wan..tp wan tetap syg kt anis..take care,anis..salam...

Hum...ak trus mndiam kn dri tp pada 30/06/10,dy mcj ak..ak tk ingt mcj2 ak sb ak hnya tlis mcj dy dlm diary...bce n prhatikn btl2 ayt bgaris..ad skit cm ayt tk bguna tk??

1)X slh kte mcj..sy nk b’kwn ngan awk..sy nk jaga awk.tu pn klo awk nk b’kwn ngan sy..
2)xmau,nk kt awk jgak
3)sy nk pilh awk le tk??ha cmne
4)awk,klo sy nk lbh dri kwn,awk trima sy tk?
5)sy nk jge awk,tau tk?sy tau awk bnci d duakn,bg sy mse..wt mse nie sy nk b’kwn ngan awk..
6)xkn cmtu je??awk,plez awk..bg la sy peluang
7)bkn,pluang tuk sy syg awk..jge awk..itu pn klo awk bg pluang..sy tau sy slh..
8)ye,sy tau sy slh..tp jgn la wt sy cmnie..
9)sy nk jge awk,plez
10)tp sy prlukn awk..klo awk tk prlukn sy,sy x ksah tp sy prlukn awk
11)x leh..sy nk awk jd gf sy
12)klo sy nk pilh awk,cmne?
13)sy x nk curang ngan cpe2..tp klo le,sy nk setia ngan awk,sy nk clash
14)ngan gf sy..tp sy nk mse
15)x nk,sy nk awk,sy nk awk
16)sy nk clash ngan dy,sy nk awk
17)sy nk jge awk
18)sy syg awk n awk syg sy kn..
19)nie sy yg ckp,sy syg awk,bnr syg..
20)x,sy nk jge awk,anis..

Haha...ak trus mndiam kn dri sehingga akak angkt ak,kak fieda soh ak trima dy..dy ckp ‘anis rebut la wan tu selagi boleh,jgn nyesal ble kehilangan dy nt’ ap ptot ak wt skrg nie??ak btl2 trluka..dy nk brsme ak smula...tp ak mseh mndiam kn dri..ak mmg pyh nk lpaskn dy..wan,ak syg kn ko...

Tarikh:05/07/10
Masa:10.22p.m

Btl ke tndakan ak trima dy smula??Ya Allah,kuat kn la hmbe mu ini...ak trima dy kmbli sb ak msh syg kn dy...tp ak msh dingin ngan dy wlaupn dy mlik ak smula..kpercayaan ak trhadap dy,musnah..mcm2 dy wt tok dptkn kpercayaan ak..hum...cinta sungguh mnyeksakan ek...ak mngambil mse yg lme untuk mmpercayai dy..

Masa trus brlalu dan brlalu...ak mnyendri wt mse yg lme..akhirnye,,pntu hti ak tbuka smula..wan,ak syg n cnta kn ko..hnya ko dlm hti ak..hbungan ak dan dy sperti bru2 knl..ak hepi sgt2 ktika dy di sisi ak smula..hihi...ak dan dy slalu jgak dating kt pntai pt jawa tu..tk pn kt cc jewp...smasa jamuan bowling da nk d adakan ak tpkir nk blikn dy bju...mybe tkde r mahal mne tp ckup tok dy ingt ak sdah..haha...ak jmpe dy kt bndo lpas hbs jamuan n ak bg bju tu kt dy..hihi...ak rse hepi cgt2 dpt jmpe dy..terubat kerinduan ak pd dy...wan...thnx,syg....

Tp,lpas jamuan tu..dua mnggu kmudian dy tetbe mndiam kn dri mse ak ajk jmpe kt cc..wan??np snyap..almost a week dy snyap..n ble ak da tk le than ngan perangai dy,ak pn wt tndakan melulu..BUNUH DIRI...bdoh kn ak tp tu la hakikatnyer..ak rndu kn dy cgt2...ak mcj dy tk bls..kol lg r tk angkat..last2..mse ak mesh derita akibat pbuatan bdoh ak,kwn ak,ira tlg ak mcj wan n guess what..kwn dy yg bls mcj..kwn dy ckp wan sket truk..cmpai tk le bgun..hurm..kwn ak mmg tk cye tp ak ag tk cye..sehingga la hbungan kteorg pulih smula..dan ak dpt rse something missing dri diri dy..yep...dy da brubh...sometimes kteorg gduh sb mslh kcik..slh ak ke??tp ak cme nk prhatian n ksih syg dy sperti dlu..hum...tkpelh..sbar jela...

01/02/11
Masa:??.??(tk ingt)

Ish..np tk mcj2 nieh...tdo ke ap??tu la sangkaan ak pd mulanya sb dy tk bls mcj2 ak..hum...tp npe smpai dua mggu ko snyap nie??ke ko da blik ngan xgf ko tu??np bg jnji stinggi gnung tp ko sndri tk rti tunaikn...rupanya kebenaran muncul jua..ak akhirnya dpt tahu dy ad awek len...dy kpel ngan budak tu dlm msa yg sme dy msih dgn ak..hrap jerk anak pak imam tp cm celaka perangai nye....it's ok...skrg ak dpt tau gurl tu tggal kn dy sbb nk smbg blajo..dlm hti pdan muke..ko wt ak..ko dpt blsannyer...ALLAH MAHA ADIL kn...=)

Selasa, 23 Ogos 2011

Kemanisan Bermadu


"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tegas dan yakin.
Tiba-tiba mata Fatimah merah, air mata mula bergelinang di kelopak bawah.
"Tak sangka awak sudah beristeri! Awak jahat! Sanggup mempermainkan hati saya. Awak ingat saya tiada maruah? Hah!" pekik Fatimah dengan suara tersekat-sekat.
Mata Fikri liar melihat kiri kanan, mungkin ada sesiapa yang memandang perlakuan dia dan Fatimah. Bukan takutkan pandangan manusia, tetapi lagak Fatimah langsung tidak selari dengan penampilannya.
"Saya ingat kita lama berkawan, awak masih bujang. Tapi rupa-rupanya..." Fatimah mula sebak.


"Tak. Maksud saya


"Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup!" potong Fatimah dengan kasar.
"Awak nampak macam alim, tapi sanggup menipu saya. Dan awak sanggup melamar saya menjadi isteri kedua awak. Awak ingat saya ni siapa?" suara Fatimah semakin tinggi, setinggi egonya.
Fikri diam seribu bahasa. Dia sudah tahu 'Fatimah' di sebalik Fatimah yang dia kenal selama ini.
Fatimah bergegas dari situ sambil mengelap air mata dengan tudung labuhnya berwarna kuning. Dalam hatinya, Fikri seolah-olah menghinanya apabila memujuknya untuk bermadu.
Fikri muram. Namun masih terselit kekecewaan di sudut hatinya. Kekasih hatinya belum bersedia rupa-rupanya.
"Ada hikmah," bisik hati kecil Fikri, sekecil pandangannya terhadap Fatimah.
Hujung minggu berjalan seperti biasa. Program-program dakwah menyibukkan jadual Fikri sebagai seorang Muslim yang beramal dengan apa yang diyakininya. Duitnya banyak dihabiskan untuk memenuhi tuntutan dakwah yang seringkali memerlukan pengorbanan yang tidak berbelah bahagi. Namun, hatinya tegas dan yakin bahawa inilah jalannya. Jalan yang membawa dia menemui Tuhannya dengan hati yang tenang serta bahagia di hari kelak.
Keyakinan serta keaktifan Fikri berdakwah sedikit sebanyak memenangi hati gadis-gadis dalam jemaahnya. Malah, Fikri dilihat sebagai calon suami yang bakal memandu keluarganya nanti ke arah memperjuangkan agama yang dianutinya sejak sekian lama. Sudah terlalu ramai muslimah yang menaruh hati padanya, namun, Fatimah terlebih dahulu rapat dan memenangi hati Fikri. Bagi Fatimah, Fikri seperti pelengkap kepada dirinya. Namun, hanya sehingga saat Fikri melamarnya menjadi isteri kedua.
Fikri masih lagi aktif dalam dakwah meskipun hubungannya dengan Fatimah nampak seperti tiada jalan penyelesaian. Dia mahu berbaik dengan Fatimah, namun sikap Fatimah yang keras dan kurang memahami erti dakwah membantutkan usaha Fikri tersebut. Bagi Fatimah, Fikri tak ubah seperti lelaki lain.
Gerak kerja dakwah Fikri berjalan seperti biasa. Siangnya ke hulu ke hilir memenuhi program serta amal jariah kepada masyarakat. Malamnya sibuk dengan mesyuarat dengan sahabat-sahabat seangkatannya. Fikri semakin percaya jalan dakwahnya, sama sekali dia tidak akan berganjak dari jalan ini hatta datang ancaman sebesar gunung sekalipun. Dia terlalu matang, jauh sekali daripada pemikiran pendakwah lain yang
semudanya.
Namun, Allah s.w.t. Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah. Sekali lagi Dia menghantar seorang perempuan bagi menguji Fikri, sama ada dia menjadi pemangkin atau perencat bagi dakwah Fikri.
Suatu petang dalam suatu program dakwah di sebuah madrasah, Fikri dikejutkan dengan luahan ikhlas dari sahabat lamanya, Nusaibah. Fikri sekali lagi gusar takut-takut Nusaibah tidak dapat menjadi sayap kiri perjuangannya selepas berumahtangga nanti. Isteri pertamanya sudah pasti membawa Fikri menemui Tuhannya, namun, Nusaibah yang kurang dikenalinya adakah sama seperti Fatimah atau tidak?
Fikri bercelaru, tetapi tidak bermakna lamaran Nusaibah ditolak. Dia meminta sedikit masa untuk memikirkan keputusan tersebut.
Setelah merisik pemikiran Nusaibah daripada beberapa sahabat terdekatnya, Fikri berjumpa dengan Nusaibah bertemankan sahabat baiknya. Dengan tegas dan yakin, sekali lagi Fikri mengulangi soalan yang pernah ditanya kepada Fatimah.
"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tanpa segan silu.
"Sudi," jawab Nusaibah ringkas.
"Er, betul ke ni?" tergagap Fikri menerima jawapan Nusaibah yang tenang dan yakin.
Nusaibah mengangguk kepalanya sedikit. Langsung tiada rasa takut mahupun kecewa apabila lamaran sebagai isteri kedua yang dilafazkan oleh Fikri.
"Kenapa saya?" tanya Fikri ingin tahu.
"Saya ingin membantu gerak kerja dakwah awak," jawab Nusaibah yakin tetapi sedikit malu.
"Baiklah," jawab Fikri tersenyum.
Akhirnya, Fikri dikurniakan sayap kiri yang sangat membantu dalam gerak kerja dakwahnya selama ini.
Setelah seminggu mendirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Fikri terasa dakwahnya semakin laju. Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Fikri semampu mungkin. Setiap kali turun ke lapangan untuk berdakwah, Fikri membawa Nusaibah untuk membantu kerja dakwah seadanya.
Kadang-kala letih menyinggah Nusaibah. Suaminya terlalu kerap keluar berdakwah, seperti mesin yang tiada hayat. Namun, inilah yang dia yakini sebelum berkahwin dengan Fikri. Membantu suami melancarkan gerak kerja dakwah. Nusaibah juga berjaga-jaga takut dirinya pula yang menjadi pembantut atau penghalang dakwah suaminya.
"Abang, saya nak tanya boleh?" sapa Nusaibah dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke sebuah program dakwah.
"Ye sayang?" jawab Fikri sambil memandu.
"Abang tak pernah pun bawa saya jumpa isteri pertama abang," luah Nusaibah yang sangat teringin berjumpa dengan madunya.
"Dah sampai sana nanti, kita akan jumpa," Fikri menoleh sedikit ke arah Nusaibah, sambil tersenyum.
"Yeke? Dia datang program tu rupanya," jawab Nusaibah riang.
Hatinya berdebar ingin berjumpa madunya yang banyak membantu Fikri dalam gerak kerja dakwah. Di sudut kecil Nusaibah, dia merendah diri kerana usahanya membantu dakwah suaminya hanya sedikit berbanding dengan isteri pertama Fikri yang banyak membantu selama ini. Tidak hairanlah Fikri aktif dalam dakwah sebelum ini.
"Kita dah sampai," Fikri membuka pintu keretanya sambil memegang beg berisi fail ditangannya.
Fikri berdiri, mengadap ke arah sebuah khemah di hadapan masjid, lalu menoleh ke arah Nusaibah yang berdiri di sebelah kiri kereta.
"Itu isteri pertama abang," Fikri menuding jari ke arah khemah tersebut.
"Mana bang?" Nusaibah mengecilkan matanya, fokusnya mencari arah jari Fikri.
"Tak nampak pun," Nusaibah meninggikan sedikit hadapan kakinya.
"Siapa nama isteri pertama abang?" Nusaibah sangat berdebar.
Fikri tersenyum lebar, memandang Nusaibah penuh tenang.
"Perjuangan," jawab Fikri.